resid1

نوعی سیمان که در صنعت به آن سیمان پرتلند آمیخته شده گفته می شود سیمان تیپ ۲ است که در میان مصرف کنندگان با نام سیمان اصلاح شده و یا سیمان با حرارت متوسط شناخته شده است. زمانی که این سیمان به کار برده می شود در زمان هیدراتاسیون خود حرارت کمی را ایجاد می کند و در مناطق گرم ایجاد مشکل نمی کند. سیمان تیپ ۲ از جمله نمونه های سیمانی است که در برابر نمک ها و یون ها از خود مقاومت نشان داده و می تواند تمامی آرماتورهای به کار گرفته شده در پی ساختمان ها را از گزند زنگ زدگی و خوردگی در امان بدارد.

این نوع سیمان به لحاظ مواد اولیه دارای ترکیب مشابهی با سیمان پرتلند نوع یک می باشد اما بدلیل اینکه میزان فاز C3A آن کمتر از 8 % است ، مقاومت متوسطي در برابر حمله سولفاتها دارد و نوع مرغوب تری نسبت به تیپ یک بوده و به سیمان پرتلند اصلاح شده معروف است .از ویژگی های آن می توان به حرارت زایی ( گرمای هیدراتاسیون ) متوسط و خاصیت نسبی ضد سولفات و گیرش نسبتاً کند و مناسب جهت بتن ریزی در هوای گرم اشاره کرد .
مشخصات فیزیکی و شیمیایی سیمان تولیدی تیپ 2 این شرکت بر اساس استاندارد ملی ایران بدین شرح می باشد:

بر اساس استاندارد ملی ایران این نوع سیمان خود به دو دسته تقسیم می‌شود:

پ 2: این سیمان برای کارهای عمومی به خصوص در مواردی که مقاومت متوسط در برابر سولفات‌ها مورد نظر است، کاربرد دارد.

پ 2 گ: این سیمان برای کاربرد عمومی و به طور خاص برای هنگامی که گرمای هیدراته شدن متوسط و مقاومت متوسط در برابرحمله‌ی سولفات‌ها مورد نظر است، کاربرد دارد.

  • سیمان تیپ 2 به دلیل داشتن حداکثر 7/5 درصد تری کلسیم آلومینات (C3A) از دوام متوسطی در محیط سولفاتی برخوردار است. سیمان پرتلند تیپ 2 در مواردی به کار می‌رود که هدف انجام اقدامات پیشگیرانه برای حفظ بتن در محیط سولفاتی متوسط باشد. سیمان نوع 2 نسبت به سیمان نوع 1 گرمای کمتری با سرعت آهسته تر را طی فرآیند هیدراسیون تولید می‌کند. در اثر کاربرد این سیمان افزایش دما و ترک‌های حرارتی کاهش پیدا می‌کند، این ویژگی کاربرد سیمان نوع 2 را برای بتن ریزی در هوای گرم توسعه داده است.

موارد کاربرد سیمان نوع 2:

-از این سیمان در سازه‌ها یا اعضایی از آن‌ها که در تماس با خاک یا آب زیرزمینی در شرایط سولفاتی متوسط قرار دارند استفاده می‌شود. سولفات‌های موجود در خاک مرطوب یا آب می‌توانند با نفوذ در بتن و انجام واکنش‌های انبساطی با C3A هیدراته، موجب انبساط، پوسته شدگی و ترک خوردگی بتن شوند. برخی از ترکیبات سولفاتی مانند منیزیم سولفات مستقیما به کلسیم سیلیکات هیدرات (C-S-H) حمله می‌کنند. چرخه‌های خشک و تر شدن متوالی در محیط سولفاتی تشکیل نمک‌ها و یا ترکیبات سولفاتی که برای تخریب خمیر سیمان از فشار تبلور کافی برخوردارند را شدت می‌بخشد. برای کنترل واکنش‌های ذکر شده، استفاده از سیمان تیپ 2 باید با نسبت آب به سیمان پایین همراه باشد.

-بتن در تماس با آب دریا اغلب از سیمان نوع 2 ساخته می‌شود. در آب دریا مقادیر قابل توجهی از سولفات‌ها و کلریدها به صورت محلول وجود دارد. اگرچه سولفات‌های موجود در آب دریا قابلیت واکنش با C3A را دارند، اما وجود یون‌های کلرید مانع از واکنش انبساطی می‌شود که ویژگی اصلی واکنش سولفات با C3A است. کلسیم سولفوآلومینات (اترینگایت) و دیگر ترکیبات سولفاتی حاصل از واکنش سولفات با C3A، در شرایط وجود یون کلرید محلول تر بوده و به سرعت به خارج بتن شسته شده و در نتیجه انبساط مخرب کمتری ایجاد می‌شود.

-سازه‌هایی با ابعاد قابل توجه: و در شرایط سولفاتی متوسط

-پایه‌ی پل‌ها: در مجاورت خاک با مشخصه‌ی سولفاتی متوسط یا در آب حاوی مقدار متوسط یون کلرید و سولفات

-پی‌ها: در خاک‌های با شرایط سولفاتی متوسط

-دیوارهای حایل: برای اجرا در خاک با شرایط سولفاتی متوسط

نکات قابل توجه در کاربرد سیمان نوع 2:

-باید توجه داشت این نوع سیمان برای استفاده در شرایط محیط سولفاتی متوسط مناسب است و برای استفاده در شرایط محیط سولفاتی شدید باید از سیمان نوع 5 استفاده شود.

-چنانچه ابعاد اعضای سازه‌ به اندازه‌ای بزرگ باشد که در صورت استفاده از این نوع سیمان، ایجاد حرارت هیدراسیون بالا پیش بینی می‌شود، باید از سیمان نوع 4 استفاده شود.

-مقاومت سازه‌ی ساخته شده با سیمان نوع 2 در مجاورت آب دریا، در صورت تامین نفوذپذیری کم برای بتن و پوشش کافی برای آرماتور حاصل می‌شود.

resid2 2
resid2 3

برخی از خواص و ویژگی های بتن ساخته شده با سیمان پرتلند نوع دو این شرکت به شرح ذیل می باشد :
⦁ مقاومت مناسب در برابر خوردگي هاي توأم كلر و سولفات و كاهش خوردگي هاي آرماتور در بتن
⦁ ايجاد ترك كمتر در بتن بعلت گرماي هيدراتاسيون پائين
⦁ مقاومت در برابر واكنش هاي مخرب آلكالي
⦁ افزايش دوام بتن بدليل افزايش تدريجي و مستمر مقاومت ها

کاربرد آن در مصارف عمومی و محیط هایی که نسبتاً شوره زار بوده و حمله سولفات در حد متوسط باشد ، برای تولید لوله های بتنی آب ، کانال ها و فاضلاب ها ، پیاده رو ها و فونداسیون ها بیشتر توصیه می گردد .
توجه : مصرف این گونه سیمان برای سازه هایی که مورد حمله شدید سولفات ها قرار دارند مانند سازه های دریایی مجاز نیست .